OBS de Horizon
“Ik wil het, ik kan het, ik doe het”
SAMEN OP DE HORIZON
  • Home
  • Informatie ouders
  • Team
  • Contact

Nummer 12 | Jaargang 2021

08-02-2021

Horizontaal

RIVM UPDATE

rivm2.jpg

Afgelopen week hebben alle ouders verschillende berichten ontvangen via een persoonlijk inboxbericht via de Basisschool App. Deze berichten waren gericht op de heropening van de basisscholen, een nieuwe handreiking neusverkoudheid bij kinderen en een geactualiseerde beslisboom.

Mocht er een bericht aan je aandacht ontsnapt zijn, klik dan hier voor de informatiebrief over de heropening van de basisscholen. Klik hier voor de nieuwe handreiking neusverkoudheid bij kinderen en klik hier voor de meest actuele beslisboom.

AFSCHEID ERIK

Bij de start van dit schooljaar hebben we een nieuwe collega, Erik van Boxtel, verwelkomd. Hij werd bij ons op school geplaatst vanuit het zogenaamde zij-instroomtraject. Gekeken naar de ontwikkelingen hebben we in goed overleg besloten om de samenwerking op De Horizon te stoppen en op zoek te gaan naar een andere plek op een collega PlatOO-school. Wij danken Erik voor zijn inzet en betrokkenheid en wensen hem veel succes op de nieuwe school.

We zijn momenteel in gesprek met ons schoolbestuur om te bekijken hoe we de vrijgekomen formatie gaan invullen voor de komende maanden tot de zomervakantie.

PLATOO-KLAS

PlatOO.jpg

Binnen ons bestuur, PlatOO, is de Excellentie Brigade opgezet om voor cognitief begaafde leerlingen een passend onderwijs te verzorgen.

We zijn trots op de stappen die we de afgelopen jaren gezet hebben. De komende jaren gaan we dit verder door ontwikkelen zodat we nog meer kunnen gaan betekenen voor een grotere groep kinderen.

De Excellentie Brigade heeft hierover een informatieve brief opgesteld. Klik hier om deze te openen.

NIEUWE COLLEGA

Met ingang van vandaag wordt er extra personeel ingezet om te ondersteunen bij de kleutergroepen. Frank Bouten gaat deze ondersteunende werkzaamheden op zich nemen. Frank is geen onbekende voor ons en wellicht ook niet voor verschillende ouders, omdat hij al bijna 15 jaar werkzaam is bij Korein. Hij wordt gedurende vijf ochtenden bij ons gedetacheerd vanuit Korein.

Vanwege de grootte van de kleutergroepen en de instromers die we nog verwachten is het fijn om deze extra personele inzet te realiseren. Op deze manier kan er met kleinere groepen kinderen gewerkt worden en is er voldoende toezicht en begeleiding in de verschillende lokalen/ruimtes die gebruikt worden. De inzet zal doorlopen tot en met de zomervakantie.

Om een duidelijk beeld te krijgen van Frank, stelt hij zich hiernaast uitgebreid aan jullie voor.

FRANK BOUTEN

Frank Bouten.jpg

Mijn naam is Frank Bouten en ik ben 35 jaar. Ik woon samen met mijn vriendin Sanne in Helden. Ik heb twee zussen Mieke en Eveline en ben inmiddels al meer dan 13 jaar werkzaam als pedagogisch medewerker binnen Korein. Ik ben 7 jaar werkzaam geweest op de acaciaweg in Someren en ruim 6 jaar op de Molenstraat in Asten. Nu ga ik de uitdaging aan om de functie als pedagogisch medewerker te combineren met onderwijsassistent. In mijn vrije tijd voetbal ik graag. Tegenwoordig doe ik dat een niveautje lager met mijn vrienden in het derde elftal van VV Helden. Ook ben ik binnen VV Helden coach van de JO19-2. Verder ben ik actief binnen de carnavalsvereniging. In 2018 heb ik het geluk gehad om prins te mogen zijn van Helden. Inmiddels ben ik daar toegetreden tot de raad van elf en maken we (indien er geen coronamaatregelen zijn) er elk jaar een mooi feestje van. Buiten het verenigingsleven vind ik het ook fijn om lekker een stuk te gaan wandelen, met vrienden af te spreken, een serie te kijken of om een balletje te slaan op het tennisveld. Ik heb enorm veel zin om bij jullie aan het werk te gaan en ik hoop jullie allemaal snel persoonlijk te ontmoeten.

CARNAVALSVIERING

Met elkaar leuke momenten vieren vinden we heel belangrijk. Een lockdown verandert niets aan het feit dat het carnaval is. We passen alleen het programma aan. Vrijdag 12 februari mag iedereen die dat wil verkleed naar school toe komen. Of een gekke haar-dag hebben. Dit is geheel vrijblijvend en géén verplichting. Iedereen is daar vrij in.

Per groep wordt er dan samen voor gezorgd dat er ondanks alle maatregelen toch een leuke ochtend van gemaakt wordt. Zwaarden, pistolen en andere wapens blijven thuis. Net als (spuit-)confetti en serpentines. De ouderraad zorgt deze ochtend voor een lekkere traktatie.

De kinderen worden deze dag gewoon om 8.30 uur op school verwacht. Om 12.00 uur gaat de school uit voor alle kinderen uit de groep 1 t/m 8 en heeft iedereen een week vakantie. We willen jullie vragen om jullie kind iets mee te geven (fruit en drinken) voor de kleine pauze.

STAGIAIRES

Ieder schooljaar verwelkomen we verschillende stagiaires op onze school. Rond de krokusvakantie vindt er vervolgens een stagewissel plaats, waarbij de meeste stagiaires binnen de stageschool in een andere groep geplaatst worden.

Wat gaat er veranderen? Marit liep stage in groep 1-2 (Luuk) en gaat naar groep 4-5 (Romy). Saske was stagiaire in groep 3-4 (Hanneke/Corrie) en maakt de stap naar groep 6-7-8. Lisanne heeft in groep 4-5 (Romy) stage gelopen en gaat nu naar groep 1-2 (Luuk). Hester liep stage in groep 6-7-8 en gaat naar een andere stageschool.

Ruud en Joëlle blijven als vierdejaars gekoppeld aan dezelfde groep en zijn toe aan het werken naar hun eindstage. Daarnaast start er vanaf vandaag een nieuwe stagiaire op onze school. Zij stelt zich hiernaast aan jullie voor.

EMMA DE KLEIJNE

Emma de Kleijne.jpg

Ik ben Emma, 21 jaar oud en ik woon in Someren. Ik ben een derdejaars student op de Pabo.

Het komende half jaar kom ik stage lopen in groep 3-4 bij juf Hanneke en juf Corrie. Ik ben er iedere maandag en woensdag.

In mijn vrije tijd vind ik het leuk om te koken en om dingen te doen met mijn vriendinnen. Daarnaast kun je mij tegenkomen bij de Jumbo in Someren waar ik werk.

Ik hoop hier veel te leren en dat we samen een gezellige tijd tegemoet gaan. Ik heb er zin in! Mocht je nog vragen hebben? Stel ze dan gerust!

INTERNE VERBOUWING

Bouwvakker.jpg

Tijdens de krokusvakantie wordt er een interne verbouwing uitgevoerd. Concreet betekent dit dat de stenen muur tussen het lokaal van groep 3-4 en groep 4-5 wordt doorbroken en plaats maakt voor een kozijn met dubbele openslaande deuren. Op deze manier creëren we een verbinding tussen beide lokalen, terwijl er ook nog de mogelijkheid is om de deuren te sluiten waardoor er twee aparte ruimtes ontstaan. De groepen starten en eindigen elke dag in hun eigen groep met de eigen leraar. Met deze verbouwing kunnen we het werken in onderwijsteams, passend bij de specifieke leeftijdsgroep, doorzetten binnen alle groepen.

Dat betekent dat kinderen uit verschillende leerjaren in één groep zitten en dat er meerdere leraren verantwoordelijk zijn voor het onderwijs aan deze groep kinderen. Binnen het onderwijsteam worden tijdens bepaalde activiteiten belangstellingsgroepen, niveaugroepen of sociale groepen gevormd. Dat geeft kinderen de mogelijkheid om verschillende rollen in een groep te vervullen. Binnen het onderwijsteam wordt in kleinere groepen gewerkt, waardoor het persoonlijk contact met de kinderen sterker wordt en leraren effectief kunnen werken aan de onderlinge relatie. We kunnen zo ook directer reageren op kinderen en feedback geven, omdat we de instructie richten op kleine groepen kinderen bij de basisvakken: rekenen, taal/spelling en lezen.

Kinderen in het onderwijsteam worden bovendien gestimuleerd om zelfstandig te werken, zelf problemen leren op te lossen, een kritische werkhouding te ontwikkelen en leren om te gaan met uitgestelde aandacht. Kinderen én leraren leren van en met elkaar, waardoor zij zich competenter voelen en gestimuleerd worden om te leren en zich te ontwikkelen. Jonge en oudere kinderen kunnen veel van elkaar leren. Binnen het onderwijsteam zelf ontstaat een grote mate van continuïteit. Kinderen zitten meerdere schooljaren bij dezelfde leraar in de groep. Hierdoor blijft de groep met alle afspraken en regels gedeeltelijk intact. Bovendien kent de leraar deze kinderen al en kan zo makkelijker bij de behoeften van het kind aansluiten.

Een praktisch voorbeeld:
Eén leraar gaat met een groep kinderen naar de teamkamer om daar extra instructie te geven over spelling, omdat zij de leerstof nog niet helemaal beheersen. Een tweede leraar gaat in de hal zitten met een groepje kinderen om daar een activiteit te doen die gericht is op een uitdagende rekenactiviteit. Tot slot is er nog een derde leraar die in de groep blijft waar de kinderen zelfstandig werken. Door de tussendeur te openen, kan deze leraar toezicht houden over beide groepen en hulp bieden aan de kinderen die dat nodig hebben.

 

agenda

12 FEBRUARI 2021
CARNAVALSACTIVITEIT
IN DE EIGEN GROEP
VANAF 12.00 UUR ZIJN ALLE KINDEREN VRIJ!

15 T/M 19 FEBRUARI 2021
KROKUSVAKANTIE

vragen/bijdragen

Vragen of een bijdrage aan de nieuwsbrief
Horizontaal, kunt u mailen naar:
directie@obs-dehorizon.nl

eerdere edities
  • - Horizontaal 11
  • - Horizontaal 10
  • - Horizontaal 09
  • - Horizontaal 08
  • - Horizontaal 07
OBS De Horizon / Jan van der Diesduncstraat 42 / 5721 VM Asten / Tel.    0493670141 / info@obs-dehorizon.nl
  • Home
  • informatie ouders
  • Team
  • Horizontaal
  • Cookiemelding
  • Contact
facebook youtube
powered by Inovamedia
meer informatie cookies accepteren cookies weigeren