08-04-2014

STUDIEDAG
I.v.m. een studiedag zijn alle kinderen vrij op woensdag 9 april.

SCHOOLVOETBALTOERNOOI 2014
Op vrijdag 30 mei wordt weer het schoolvoetbaltoernooi gehouden, voor kinderen van groep 5 t/m 8.

Opgeven kan via de mail bij:
Nanny de Greef
nobus@hetnet.nl

Of via het opgavestrookje wat in de klas meegegeven wordt.
Opgeven a.u.b. Voor vrijdag 18 april.

HANDBAL PINKSTERTOERNOOI
Handbalvereniging Niobe organiseert voor de 35e keer het Pinkstertoernooi.
Op zaterdag 7 juni is het toernooi voor alle basisscholen uit Asten.

Opgeven kan via de mail bij:
Nanny de Greef
nobus@hetnet.nl

Of via het opgavestrookje wat in de klas meegegeven wordt.
Meer informatie volgt nog.

NIEUWS VAN DE GGD: TEKEN
Het tekenseizoen is in volle gang!
Schoolreisje of schoolkamp in het groen?

Een teek? Pak ‘m beet!
Van een tekenbeet kun je ziek worden. In Nederland zijn veel teken besmet met de ziekte van Lyme.

Controleer op tekenbeten!
Controleer uw lichaam en kleding op teken als u in het groen bent geweest. Teken kunnen zich overal vastbijten, maar hebben voorkeur voor liezen, knieholtes, oksels, bilspleet, randen van het ondergoed, achter de oren en rond de haargrens in de nek.

Teken zijn erg klein!
Kijk goed, want ze zijn bijna niet te zien. Gebruik eventueel een vergrootglas.  Maak afspraken met het team over het controleren van teken! Krijgt u de teken niet uit de kleding was ze dan op 60°C of doe ze in de wasdroger.

Haal teken snel weg!
Hoe langer de teek in de huid zit, hoe groter de kans dat hij ziekteverwekkers overdraagt. Gebruik geen alcohol, jodium, olie of andere middelen voordat u de teek verwijdert.

Hoe haalt u de teek weg?
Pak de teek met een puntig pincet zo dicht mogelijk op de huid bij de kop vast en trek hem er langzaam uit. Als een stukje van de kop achterblijft, is dat ongevaarlijk. Gebruikt u een andere tekenverwijderaar?

Volg de gebruiksaanwijzing. Ontsmet vervolgens het beetwondje. Schrijf op wanneer en waar op het lichaam u gebeten bent.
Op zoek naar Informatie, een spreekbeurt, een filmpje, een spel of kleurplaat over teken?
Kijk dan op: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tekenbeten_en_lyme/Kids_Jongeren of GGD Brabant-Zuidoost: www.ggdbzo.nl.

App ‘Tekenbeet’
Nieuw dit jaar is de app “Tekenbeet”. De app bevat informatie over hoe je op teken moet controleren en hoe je een teek kunt verwijderen. Gebruikers kunnen een tekendagboek aanleggen en hierin een tekenbeet registreren. Zij kunnen een herinnering ontvangen aan het controleren van de plek waar ze gebeten zijn. Ook kunnen mensen via hun mobiele telefoon zien hoe actief teken zijn. Dit is vooral handig voor mensen buiten: wandelaars en bezoekers van bijvoorbeeld het bos, de heide, de duinen of een park. Daarnaast is een alarm in te stellen zodat je altijd op de hoogte bent van de actuele tekenactiviteit.

De app is vanaf 7 april beschikbaar in Google Play en geschikt voor Android smartphones en tablets.

Nog vragen? Neem dan contact op met het team Infectieziekten van GGD Brabant-Zuidoost, telefoonnummer 0880031333 of mail naar: infectieziekten@ggdbzo.nl

Gezond zijn en blijven. Kijk wat de GGD voor u kan betekenen.

5700 AV. Helmond
www.ggdbzo.nl