01-05-2015

HOOFDLUIS
De vakantie staat voor de deur en na de vakantie vindt er wederom een luizencontrole plaats. Toch willen wij het verzoek doen de kinderen in de vakantie alvast te controleren op hoofdluis, omdat de kans op besmetting in deze tijd van het jaar ook weer redelijk groot is.

VAKANTIE
De meivakantie staat voor de deur. Wij wensen iedereen een fijne vakantie toe en zien jullie graag weer terug op maandag 18 mei.

GILDEPROJECT
Op maandag 18 mei start het volgende thema. Alle Astense basisscholen doen mee aan dit project. Namelijk het scholenproject van het Sint Joris Gilde uit Asten.

We werken in die drie weken naar het “koningschieten” en een optocht toe. Aan de optocht mogen maximaal 19 kinderen meedoen. Zij presenteren zich als het ware als “Horizongilde”. De kinderen die aan deze optocht meedoen zullen dus ook moeten leren macheren, trommelen en vendelzwaaien. Er wordt verwacht dat we onze eigen vaandels, trommels, schildjes en hoeden gaan maken en versieren. Hier kunnen we altijd hulp bij gebruiken, want we willen als Horizon natuurlijk zo goed mogelijk voor de dag komen.

Wij zijn dus op zoek naar 19 kinderen die interesse hebben om op vrijdag 5 juni mee te lopen van 15 uur tot 17 uur.

We willen als Horizon natuurlijk goed voor de dag komen tijdens deze wedstrijd. De school die wint mag op 7 juni meelopen tijdens het grote gilde evenement. Nu zijn we op zoek naar ouders die interesse hebben om mee te denken en ons te helpen om de Horizon op vrijdag 5 juni te laten schitteren! Waar kunt u aan denken? Ouders die een aantal keren kunnen oefenen met bijvoorbeeld marcheren, vendelzwaaien en natuurlijk het knutselen van diverse gilde atrributen. Maar alle extra ideeën en inbreng van ouders is welkom! Het liefst horen we zo snel mogelijk welke kinderen mee willen lopen met de optocht en of u als ouder interesse heeft om mee te helpen. Ook al heeft u kinderen in de onderbouw, aarzel niet om ons te helpen. U kunt u opgeven bij chrispeeters@obs-dehorizon.nl. Zet in de mail/onderwerp even: Ik wil helpen met het gildeproject en benoem hierbij het onderdeel waarmee u wilt helpen.

REKENTUIN EN TAALZEE
Inleiding:
Wellicht heeft uw kind er thuis al over verteld of laten zien. Sinds kort zijn we overgestapt van Ambrasoft naar Rekentuin en Taalzee. We hebben dit op basis van een pilot gedaan, waarbij we de ervaringen en meningen van onze kinderen in deze beslissing hebben meegenomen. Het resultaat was duidelijk! Rekentuin en Taalzee is HOT!

Wat is het?
Rekentuin en Taalzee zijn methode onafhankelijke adaptieve software programma’s waarmee kinderen overal (waar internet aanwezig is) kunnen oefenen. Een adaptief programma houdt in, dat er op basis van het niveau van uw kind, automatisch geschakeld wordt in de moeilijkheid van de aangeboden opdrachten. Dit betekent dat uw kind continu uitgedaagd wordt op zijn of haar niveau. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de filmpjes op http://www.rekentuin.nl/ en http://www.taalzee.nl/.

Voor wie is het geschikt?
Voor iedereen. Rekentuin en Taalzee zijn geschikt voor spelers van 4 t/m 18 jaar van alle niveaus. Het “systeem” zorgt er namelijk voor dat er binnen 10 minuten opdrachten op niveau aangeboden wordt.

Groeikaart.
Op het moment dat u op de wolk klikt in het programma kunt u “de groeikaart” van uw kind zien. Hierop kunt u zien hoe uw kind ervoor staat en/of hij of zij nog geoefend heeft.

Ervaar het zelf.
Bent u nieuwsgierig geworden? Nodig uw kind uit om de software aan u uit te leggen.

TOUR DE BOER
Is een melkrobot lief voor de koeien? Groeien aardbeien ook in de winter? Kennen varkens elkaar? Waarom gaan kippen ’s nachts naar binnen?

Kinderen zijn nieuwsgierig naar het leven tussen de beesten en de groentes. Door zelf te ervaren hoe het eraan toe gaat op een boerderij of een tuinderij, leren ze om de herkomst van hun dagelijkse voedsel te respecteren. Daarom organiseren de agrarische ondernemers van ZLTO Asten hun Toer de Boer: een educatieve fietstocht langs vijf agrarische bedrijven door de gemeente Asten. Op Tweede Pinksterdag (maandag 25 mei 2015) is het zover. Dan gaan de deuren wagenwijd open voor kinderen en hun ouders.

Elk kind krijgt de mogelijkheid om te ervaren hoe je zorgt voor mooie producten en gezonde dieren. En welke rol innovatie daarbij speelt. Op www.toerdeboerasten.nl ziet u welke vijf bedrijven deelnemen en wat er te doen is aan kinderactiviteiten. We zouden het geweldig vinden om uw kinderen een leerzame dag te bezorgen. Dus stuur deze uitnodiging gerust door naar uw vrienden en familie! Pomp de fietsbanden op en kom kijken, aaien, ruiken, luisteren en proeven!

Met vriendelijke groet,
Ankie Wijnen